Uppsägning
Uppsägning av din lägenhet ska ske skriftligen via mail, info@havsstrommen.se, eller standardblankett. Uppsägningstiden för lägenheter är tre hela kalendermånader från att vi har mottagit uppsägningen.
Besiktning av lägenhet
Din lägenhet ska besiktigas tillsammans med oss innan du flyttar. Du som hyresgäst ansvarar för att boka slutbesiktningen med oss innan avflyttningen sker via info@havsstrommen.se.
Du kan bli ersättningsskyldig vid exempelvis skador eller onormalt slitage på parkett, trasig inredning, skadade fönsterrutor, etc. Lägenhetens fasta utrustningsdetaljer såsom dörrar, hatthylla, gardinbeslag, badrumsskåp, med mera ska finnas på plats senast på slutbesiktningsdagen. På slutbesiktningsdagen ska lägenheten vara tömd på möbler och övrig inredning. Golven får inte döljas av heltäckande mattor.
Större besiktningsanmärkningar kan åtgärdas av hyresvärden på hyresgästen bekostnad.
Nycklar
Vid avflyttning lämnar du in alla dina nycklar och taggar till lägenheten och förråd. Om du tappat bort någon av nycklarna debiteras du kostnaden för att montera ett nytt lås till lägenheten.
Flyttstädning
Vi rekommenderar att du använder ”Checklista för flyttstädning” som checklista vid flyttstädningen. Du är ansvarig för att hela lägenheten städas ordentligt. Om städningen är dåligt utförd kan efterkommande hyresgäst anmärka på detta, och du kan få betala för att någon annan får utföra städningen. Glöm inte ta med dina saker på exempelvis uteplats/balkong och i cykelrum.
Adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.
Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ytterdörren.
Flytta abonnemang – El, bredband, TV, etc.
Vid avflyttning ska du avsluta/flytta dina abonnemang för exempelvis el, bredband, TV, etc. Gör detta i god tid.
- Elnätsavtalet säger du upp via Kalmar Energi. Ibland kan det dock vara bäst överlåta avtalet på oss som hyresvärd, eller på nästa hyresgäst. Kontakta oss om du har några frågor.
- El-abonnemanget säger du upp med din elleverantör.
- Säg upp, eller flytta, ditt/dina abonnemang för bredbandstjänster – bredband, telefoni och TV – hos din leverantör.
- Säg upp din hemförsäkring, eller flytta den till ditt nya boende.t
Flyttbilen och hissen
Det kan vara trångt i och utanför huset. Tänk på att inte blockera in- och utfarter med flyttbilen. Tänk också på att vara försiktig med väggar och tak i trapphus och hiss när du bär större saker och möbler för att undvika slitage och skador.
Kontakta oss om du har några frågor eller funderingar!